8 tips for å redusere matsvinn

Hvert år kaster vi over 350.000 tonn mat. I 2015 var det totale matsvinnet på 355 128 tonn, med en fordeling slik:

  •   74 404 tonn matsvinn hos matindustribedriftene
  •     3 067 tonn matsvinn i grossistleddet
  •   60 177 tonn matsvinn i butikkleddet
  • 217 480 tonn matsvinn hos forbrukerne

Innad i disse tallene er det ikke medregnet primærproduksjon eller servicebransjen. Det betyr at det er Ola Nordmann som kaster mest mat. Selv kaster jeg jo nesten ikke mat, men mine brødre er gode eksempler på Ola Nordmann sin matkasting. Det jeg har kommet frem til at det er noen ting som gjør at vi kaster så mye mat, og det er først og fremst dårlig planlegging. Det blir kjøpt inn og laget mat, som ikke har noen mål og mening, og derfor heller ikke blir spist. Derfor tenkte jeg å dele noen tips for å redusere matkastingen.

  1. Lag en middagsplan og en handleliste. Det kan være en kjempeidé å sette seg ned søndag kveld og planlegge hva man skal spise den kommende uken. Lag så en handleliste som samsvarer med det som skal lages.
  2. Lag heller litt for lite middag enn litt for mye. Vi kaster utrolig mye gryterester i søppla. Kanskje det ikke blir så mye hver gang, men til sammen så utgjør det 13 kg gryterester per forbruker. Så, derfor om du skal lage mat til familien på 4, ikke lag mat til 6 personer.
  3. Oppbevar brødet oppskjært i fryseren. Ca. 8 kg brød- og bakevarer kastes i året per forbruker. Brødrene mine er eksepsjonelt flinke til å glemme brødet i brødboksen eller en pose og da tar det ikke mange dagene før det er fullt av mugg. Om du skjærer opp brødet i butikken  eller ditt eget, og legger det i porsjonspakker i fryseren er det enkelt å ta opp, enten kvelden i forveien eller varme i stekovnen på morgenen.
  4. Lag smoothie med frukt som begynner å bli dårlig. Vi kaster ca. 11 kg frukt og grønt hvert år, hver og en av oss. Har du kjøpt inn litt mange bananer, epler eller appelsiner? Begynner de å se litt slitne ut og er ikke lengre så fristene å spise? Kjør de i en blender og lag smoothie, da får man i seg en skikkelig vitaminbombe samtidig som man slipper å kaste mat!
  5. Skriv ned alt du kaster av mat. Jeg har en liste på kjøleskapet, hvor jeg skriver opp alt som kastes av mat (dette gjelder selvsagt ikke potetskrell o.l).
  6. Lær deg hvordan du oppbevarer maten, slik at den ikke blir dårlig. En del grønnsaker blir fort dårlige. Visste du at salaten holder seg mye bedre om du legger den i en pose med litt vann i? Men best er det å oppbevare salaten i et glass med vann, stående på kjøkkenbenken. En del grønnsaker vi ofte oppbevarer i kjøleskapet, kan fint oppbevares i romtemperatur, dette gjelder blant annet agurk. Eget innlegg om dette kommer!
  7. Lag en “må spises opp snart” boks i kjøleskapet. Gjør det til en vane å gå igjennom kjøleskapet ditt engang i uken. Har man melk eller fløte som begynner å gå ut på dato, lag yoghurt eller rømme, da holder den seg mye bedre!
  8. Se, lukt og smak! Best før dato betyr ikke nødvendig dårlig etter. Jeg drikker ofte melk som har stått en uke over datoen. Lukter og ser det normalt ut er det helt OK å spise.

Informasjon om matsvinn er hentet fra matsvinn.no

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s